Gå till huvudinnehållet
Spetsnoshörningar står i vatten

Datorer för bättre bevarande av Ruvumas kust

Ruvuma i södra Tanzania är ett av jordens finaste vildmarksområden. Det är också ett av Tanzanias fattigaste landskap. WWF arbetar i Ruvuma för att skydda den unika naturen – och för att de som bor här ska få bättre liv när naturen sparas.

– Vi skrev rapporterna för hand, sen måste vi resa till närmaste stad för att få dem utskrivna på maskin, tryckta och kopierade. Det tog tid och kostade mycket. Nu kan vi göra allt på vårt eget kontor i byn – gratis, säger Habiba Mohammed från Namela i Ruvuma.

Ruvumas kust är rik på liv med mangroveskogar och långa stränder kantade av korallrev. Lokala organisationer, Beach Management Units, har ansvar för att förvalta fisket och för bevarandet. Ett arbete som ställer stora krav på kunskap om naturen – liksom kunskap om dokumentation och administration. Tidigare ett tidsödande och mödosamt arbete som innebar många arbetstimmar och resor till större byar för att kunna skicka dokumentationen vidare till myndigheterna.

Via Leading the Change har det administrativa arbetet moderniserats och den lokala kunskapen vuxit. En rad organisationer har fått tillgång till datorer och internet och träning i att arbeta digitalt.

– Första gången vi hörde att vi skulle få datorer undrade vi vem som skulle sköta dem. Det kunde ju inte vara vi, för vi hade ingen kännedom om det. Men så fick vi gå en kurs i datakommunikation och nu är vi utbildade i tekniken och har redskapen, säger Nurdin Mbuzi från Somanga och tillägger:

– Det är en stor förändring, arbetet går snabbare, är billigare och lättare. Nu kan vi lagra data och rapportera i tid.

Att bygga lokal kapacitet är ett av de stora målen för Leading the Change. För att kunna skydda hotad natur krävs en engagerad lokalbefolkning med kunskap och resurser att stå upp för sin närmiljö.

– Vi ska skydda våra marina resurser och de pengar vi nu sparar med den nya teknologin går till bevarandearbete och bevakning av stränderna, säger Habiba Mohammed.

Årsöversikt 2023

Här i Sverige har vi fått känna på klimatförändringarnas konsekvenser med till exempel erosion som följt i översvämningars och stormars väg. Här vill såväl WWF som svenska folket se mer kraftfulla åtgärder. En omfattande Kantarmätning i mars 2023, beställd av WWF, visar att 71 procent av svenska folket vill att regeringen gör mer för att begränsa klimatförändringarna.

Läs hela rapporten

Dela gärna:

Senast ändrad 27/05/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.