Hur WWF och H&M arbetar tillsammans med vattenfrågor
Vattenkrisen är ett växande globalt samhällsproblem. Våra ekosystem, samhällen, människor, djur och företag är beroende av sötvatten. WWF och H&M-gruppen jobbar för att skapa förändring.
I det partnerskap som WWF har med H&M-gruppen är vattenförvaltning (Water Stewardship) en av hörnstenarna. Med sin vattenintensiva produktion har textilindustrin ett stort ansvar i att förvalta och skapa en rättvis användning av sötvatten. Partnerskapet fokuserar på lösningar för H&M-gruppens vattenarbete, både för att utveckla deras egen verksamhet och för att inspirera andra aktörer till en mer hållbar vattenanvändning.
WWF och H&M Group har arbetat sedan 2011 enligt femstegsmetoden ̶ WWFs modell för vattenförvaltning. Denna är riktad mot leverantörer, personal, konsumenter, regeringar och andra intressenter. Arbetet har inneburit att utveckla vattenhanteringen hos H&M Group och deras värdekedja samt att fokusera på kollektiva åtgärder och påverka styrning på plats i länder som Kina, Bangladesh och Turkiet. Partnerskapet har också inkluderat stöd till WWFs vattenhushållningsprojekt i Yangtzeflodens avrinningsområde.