Nyheter|11 jun, 2024

WWF: Viktigt vägval för det nya Europaparlamentet

462e0c7f-ddfe-4015-9f84-e50c4ed5b8b9-1600×1066

Den 9 juni avgjordes EU-valet. Det finns strömningar i EU som är oroande när det gäller klimat- och miljöpolitiken, och det är väldigt viktigt att majoriteten håller fast vid EUs ambitiösa klimat- och naturvårdsarbete.

– Vi står nu vid ett vägskäl. Beslut som fattas de kommande fem åren kommer att vara avgörande för vår planet och framtid. Nu väntas beslut om klimatmål till 2040 och EUs jordbrukspolitik, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF, och tillägger att EUs gröna giv behöver genomföras där naturrestaureringslagen är en viktig del.

I flera undersökningar inför och i samband med EU-valet har klimatet och miljön varit med bland svenskarnas viktigaste frågor när de röstar. Det är glädjande och visar att Sverige har potential att vara en stark kraft för att driva på för ambitiösa klimat- och miljöåtgärder.

– De svenska EU-parlamentarikerna har ett stort ansvar att driva på för en ambitiös klimat- och miljöpolitik i EU, säger Gustaf Lind.

På EU-nivå visar en ny undersökning att fler än tre fjärdedelar av européerna anser att miljöfrågor har en direkt effekt på deras dagliga liv och hälsa. Och drygt fyra av fem håller med om att EU-lagstiftning är nödvändig för att skydda miljön i deras respektive land.

Den väg EU väljer under kommande mandatperiod påverkar hela världen, så det är av yttersta vikt att parlamentet tar ansvar. WWF kommer fortsätta jobba för att få EU-parlamentariker i alla länder att arbeta för ett hållbart Europa som respekterar gränserna för vår planet.

Läs mer om WWFs förslag till EU: EU-valet 2024 - Världsnaturfonden WWF

Läs mer här: Europe’s security and economic prosperity depend on climate and nature | WWF

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 11/06/24