Nyheter|17 sep, 2024

WWF: Tungt ansvar vilar på nya miljökommissionären

naturskog-foto-olaje.jpg

Svenska EU-kommissionären Jessika Roswall föreslås få ansvar för miljöfrågorna inom EU. Ett tungt ansvar eftersom de närmsta åren är avgörande för att vända kurvorna för naturen, framhåller WWF.

Nu har EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen presenterat sitt förslag till nya kommissionärer och deras uppdrag. Svenska kommissionären Jessika Roswall föreslås få ansvar för miljö, vattenresiliens och en konkurrenskraftig cirkulär ekonomi.

– Det är ett tungt ansvar som vilar på Roswalls axlar. De kommande fem åren är helt avgörande för att EU på allvar ska ta ansvar för den biologiska mångfalden. Miljön måste ges högsta prioritet och tillräckliga resurser, säger Maria Schultz, biträdande generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.

Enligt WWF är det bland annat avgörande att det globala ramverket för biologisk mångfald och EUs naturrestaureringslag genomförs för att vända kurvan för den biologiska mångfalden, minska klimatutsläppen och förbättra vår motståndskraft mot klimatförändringar.

– Det är därför glädjande att Ursula von der Leyen i uppdragsbeskrivningen tydliggör att Roswall är ansvarig för att EU lever upp till sina internationella åtaganden och specifikt nämner FNs ramverk för biologisk mångfald, säger Maria Schultz.

Men även många av de andra kommissionärernas uppdrag kommer att påverka EUs ambitioner inom klimat och miljö. Bland annat ska EU-kommissionen föreslå nya klimatmål till 2040, en vision för jordbruk och mat, en havspakt samt initiativ för klimatanpassning och vattenresiliens, och det är viktigt att samtliga blir ambitiösa, anser WWF.

Maria Schultz, biträdande generalsekreterare WWF Sverige.

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 18/09/24