Nyheter|30 sep, 2024

WWF: Regeringen får inte urvattna omprövningen av vattenkraften

Nämforsen vattenkraft i Ångermanälven.

Svensk vattenkraft orsakar stora skador på både miljön och ekosystemet. Detta kommer tyvärr inte ändras om regeringen genomför sina omfattande förändringar i regelverken som styr omprövningsprocessen av vattenkraften. Det riskerar istället att försämra tillståndet för fritt strömmande vattendrag samt deras biologiska mångfald.

– Om regeringens förslag på ändrade regler kring omprövningen av vattenkraften blir verklighet kommer miljön i Svenska vattendrag försämras. Därför uppmanar WWF, tillsammans med andra miljöorganisationer, klimat- och miljöministern samt regeringen att ändra sig i frågan, säger Jill Öhlund, sakkunnig sötvatten på Världsnaturfonden WWF.

Efter kritik från EU-kommissionen beslutade riksdagen 2019 att svensk vattenkraft ska förses med moderna miljövillkor, och att detta ska ske genom omprövningar enligt en nationell plan (NAP). Detta enades om efter dialog mellan staten, stora och små vattenkraftsägare och civilsamhället. Denna plan ska uppnå största möjliga nytta för vattenmiljön samtidigt som en nationell tillgång till vattenkraftsel bibehålls.

Omprövningen har nu pausats för fjärde gången med ursäkten att Regeringen vill anpassa regelverket för miljöprövning av vattenkraftverk så att vattenkraftens roll i elsystemet värnas på ett tydligare sätt.

Genomförandet av den nationella planen har sedan regeringens tillträde präglats av bristande insyn i processen, avsaknad av dialog samt oförutsägbara beslut tagna med kort varsel. Regeringen har kommunicerat med energibranschen samtidigt som miljörörelsen och andra intressen inte har involverats i dialogen.

I augusti 2024 presenterade regeringen en promemoria (KN2024/01642) med förslag på omfattande förändringar i regelverken som styr omprövningsprocessen. Förslagen innebär att miljökraven sänks i många svenska vattenförekomster och att energiintresset kommer att väga betydligt tyngre än naturmiljön och den biologiska mångfalden när beslut om nya miljövillkor ska fattas. Detta kommer kraftigt påverka bland annat våra migrerande arter såsom laxen, ålen och öringen.

– I dessa förslag till förändringar i regelverket så fokuserar man bara på elproduktionen, utan att ta hänsyn till miljön. Det möjliggör också försämringar i Natura 2000-områden och i art- och habitatdirektivet, säger Jill Öhlund.

WWF tillsammans med Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna, Stiftelsen för Östersjölaxen och Älvräddarna är mycket kritiska till regeringens hantering av processen som ska leda till att vattenkraften miljöanpassas.

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 30/09/24