Nyheter|03 okt, 2024

WWF inleder samarbete med Miniature Kingdom

Miniature_Kingdom_Bild1

WWF startar nytt samarbete med Miniature Kingdom i Kungsör. Miniature Kingdom består av en miniatyrvärld med detaljrika modelljärnvägar som erbjuder spännande upplevelser till barnmedlemmar i WWFs Pandaklubben.

– Vi är mycket glada över detta nya samarbete som ger barn möjlighet att här i miniatyrformat upptäcka Sverige med tågresandets fantastiska perspektiv. Tåg erbjuder som vi alla vet ett hållbart resande och att barn får positiva associationer till miljösmart resande är en extra bonus, säger Lisbeth Larsson kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF.

–Vi är mycket stolta att vi kan erbjuda Pandaklubbens medlemmar ett intressant och lärorikt besöksmål. Vi ligger ett stenkast från Kungsörs station så kom gärna till oss med tåg, säger Folke Anger vd Miniature Kingdom.

Under tiden för samarbetet kommer Miniature Kingdom att ingå som ett av WWF Pandaklubbens utvalda besöksmål med fritt inträde till klubbens medlemmar.

Pandaklubben är WWFs satsning för barn och unga. För varje ny medlem i klubben planteras ett nytt träd i Borneo vilket bidrar till att skapa framtida regnskog – som blir hem för orangutanger och en rad andra djur. Totalt 60 000 träd har hittills planterats på Borneo tack vare Pandaklubbens medlemmar. Genom medlemskapet erbjuds dessutom kostnadsfria eller rabatterade inträden på olika spännande besöksmål runt om i landet.

FAKTA: Miniature Kingdom

Miniature Kingdom är en magisk miniatyrvärld i Kungsör för barn och vuxna i alla åldrar. Här finns en modelljärnväg i skala 1:87 med inspiration från olika delar av Sverige med förhoppning om att besökarna ska känna igen sig. Anläggningen är idag 200m² och innehåller delar av Sverige från Abisko ner till ett stråk mellan Karlstad och Norrköping. Tåg, lastbilar och bussar rullar genom kungariket. På färden passerar de bland annat igenom Norrland, Dalarna, Värmland, Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Örebro. Det finns 31 orter, 700 meter tågräls och över 4 000 invånare. Med mycket trafik på spåren, rullar totalt 29 tågset på anläggningen!

FAKTA: Så blir du medlem i Pandaklubben

Barn och unga i Pandaklubben får ett medlemskort med förmåner som fria inträden eller rabatter till besöksmål. Även rabatt på barnböcker ingår. Medlemmar får välja mellan ett mjukisdjur och fyra nummer av WWF Magasin. Det ingår också klistermärken och en stor djuraffisch.

För mer information:

Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, lisbeth.larsson@wwf.se tel 0708-217156

Folke Anger, vd Miniature Kingdom, tel 076-7729786

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 15/10/24