Gå till huvudinnehållet

Nyheter|28 apr, 2020

Svenska WWF startar akutinsamling för dödade parkvakters familjer i Kongo

Bergsgorilla, Virunga National Park, Rwanda

En attack från en väpnad grupp har i dagarna dödat minst 13 parkvakter och sårat flera bybor och civila. De jobbade för att skydda bergsgorillorna i östra Kongo-Kinshasa. Läget är otroligt allvarligt, säger WWF som nu startar en akutinsamling för de drabbade parkvakternas familjer.

Den dödliga attacken i fredags 24 april mot Virungaparken i Kongo är en av de värsta på länge. Området har i decennier präglats av våld och konflikter som varvats med lugnare perioder. Arbetet med att skydda gorillorna har förutom naturvårdsnyttan fungerat som en del i ett fredsbevarande arbete mellan myndigheterna i Kongo, Rwanda och Uganda.

–WWF fördömer skarpt attacken mot oskyldiga människor. I dagarna har vi fått nödrop från våra kollegor i gorillaprojektet om akut stöd. Oron är stor för både parkvakterna, deras familjer och gorillorna. Mer hjälp behövs och därför startar vi nu en akutinsamling, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Förutom i Kongo finns de karismatiska djuren i grannländerna Uganda och Rwanda där läget är lugnt idag. Totalt finns knappt 1063 bergsgorillor i bergsregnskogarna i Afrikas hjärta. Glädjande nog har beståndet ökat de senaste åren tack vare ett omfattande naturvårdsarbete.

Det politiska läget i Kongo-Kinshasa har länge varit instabilt. Stridigheter mellan beväpnade grupper har pågått under drygt 20 år. Förra höstens ebolaepidemi hotade Virungaparken och 23 mars i år stängdes bergsgorillaturismen på grund av risken för coronasmitta.

WWF har i drygt 30 år stöttat ländernas nationalparksmyndigheter genom det internationella bergsgorillaprojektet IGCP. Det handlar om forskning, skydd och satsning på gorillaturism som involverar lokalbefolkningen i naturvårdsarbetet.

–Med beväpnade grupper i skogarna ökar otryggheten. Nu handlar det om att se till att parkvakterna kan fortsätta sitt jobb och att drabbade familjer får stöd. WWF går in med extra pengar till en fond för efterlevande (Fallen Rangers Fund). Den erbjuder understöd till den avlidnes maka eller make och fri hälsovård för familjerna, säger WWFs gorillaexpert Allan Carlson.

Nationalparkens ledning finns på huvudkontoret i Rumangabo i närheten av platsen där attacken skedde.

Trots oroligheter och bakslag har gorillaprojektet varit mycket framgångsrikt. De senaste räkningarna visar att djuren ökat både Virungaparken och Bwindiparken i Uganda. Här jobbar forskare och naturvårdare med områdesskydd, populationsstudier av gorillor och kartläggning av den biologiska mångfalden i de dimhöljda bergsregnskogarna.

Virunga National Park

Fakta: Virungaparken bildades 1925 och är Afrikas första nationalpark. Den är unik på flera sätt med aktiva vulkaner och snöhöljda bergstoppar i Rwenzorimassivet. Parken hyser bland annat tre arter människoapor; bergsgorilla, grauers gorilla och schimpans.

Bergsgorilla är sedan 2018 klassad som starkt hotad på Internationella naturvårdsunionens rödlista (tidigare akut hotad).

Läs mer här: https://virunga.org/alliance/fallen-rangers-fund

Vill du hjälpa de drabbade familjerna? Ge en gåva till: WWFs akutinsamling här

Bergsgorilla, Virunga National Park, Rwanda

Dela gärna:

Annat aktuellt

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 19/08/22

Besök Frågor och svar om du har några frågor.