Nyheter|11 sep, 2024

Stöd till lantbrukare nyckeln till fler våtmarker

Våtmark
Våtmarker i jordbrukslandskapet minskar näringsläckaget och bidrar till att stoppa övergödningen. Foto: WWF

Våtmarker gynnar inte bara klimat och artrikedom – de är även naturens egna vattenrenare som motverkar övergödning. Men regeringens budgetnedskärning riskerar att lämna lantbrukare som vill skapa nya våtmarker i sticket. Nu samlar WWF, LRF, Naturskyddsföreningen och Nyköpingsåarnas Vattenvårdsförbund 50 lokala nyckelpersoner för att driva på arbetet med nya våtmarker.

Att skapa fler våtmarker ses som en viktig åtgärd för att minska näringsläckaget och stoppa övergödningen, men idag sker detta i alldeles för långsam takt.

En knäckfråga är att lantbrukare, vars åkermark ska omvandlas till våtmark, behöver stöd under den ofta tidskrävande processen. Här är så kallade lokala åtgärdssamordnare som hjälper lantbrukarna nyckeln till framgång, visar en utvärdering.

Men regeringens budgetnedskärningar på havsmiljöområdet har drabbat de lokala åtgärdssamordnarna. Inspirationsdagar som är viktiga för deras arbete har sedan 2019 arrangerats av Havs- och Vattenmyndigheten, men har nu lagts ner till följd av den minskade budgeten.

För att hålla nätverket vid liv gör nu WWF, Lantbrukarnas Riksförbund, Naturskyddsföreningen och Nyköpingsåarnas Vattenvårdsförbund en insats den 10-11 september och samlar landets cirka 50 åtgärdssamordnare.

– Det är förvånansvärt att vi behöver ta ansvar för detta nationella nätverk av åtgärdssamordnare. Vi gör nu en engångsinsats för att hålla nätverket vid liv, säger Mats Johansson, sakkunnig vattenförvaltning på WWF.

– Åtgärdssamordning är en kostnadseffektiv metod som tar tillvara lantbrukares lokala kunskap och hjälper dem att genomföra och finansiera åtgärder för bättre vatten, säger Markus Hoffman, näringspolitisk rådgivare på LRF.

I havs- och vattenmiljöpropositionen som presenterades i våras lyfter regeringen fram åtgärdssamordning som ett prioriterat område för att snabbare skapa nya våtmarker. Trots det saknas konkreta satsningar, vilket WWF, LRF och Naturskyddsföreningen påpekat under många år.

– Vi förväntar oss att regeringen i höstbudgeten skjuter till pengar för en permanent satsning på åtgärdssamordnare, och för att få fler våtmarker i jordbrukslandskapet. Det är viktigt för att motverka övergödning, men även för att klimatsäkra vattenflöden på landskapsnivå, säger Mats Johansson.

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 11/09/24