Nyheter|04 jun, 2024

Regeringens förslag är positivt men räcker inte för att rädda haven

Östersjön

I dag, presenterade regeringen havspropositionen, mer än tre år efter utredningen Havet och människan. De delar som regeringen presenterade för havsmiljön är positiva, men utan tidsramar och otillräcklig finansiering kommer Östersjöns akuta läge inte att förändras, menar WWF.

– Det är bra att regeringen föreslår ett nationellt mål om att skydda 30 procent av svenska havsområden varav 10 procent ska vara strikt skyddat, något som vi på WWF verkligen har jobbat för en längre tid, säger Inger Näslund, senior havsexpert på Världsnaturfonden WWF.

Däremot nämnde inte regeringen något om tidsatta etappmål rörande förbättringen av havsmiljön. Något som bör beslutas tillsammans med riksdagen för att nå en långsiktig förvaltning av svenska havsområden, vilket WWF menar är mycket viktigt.

I övrigt är det också positivt att minska utfiskningen, menar Inger Näslund. WWF tycker också att det är bra att regeringen vill stoppa all bottentrålning i marina skyddade områden, något som WWF under flera år drivit även regionalt.

WWF ser fram emot att svenska regeringen nu kommer driva fiskefrågorna med andra grannländer för att skydda sill och strömming som drar sig ut på djupare vatten.

WWF inväntar att läsa hela propositionen för att ge en fullständig bedömning.

Att flytta ut trålgränsen för allt pelagiskt fiske till 12 nautiska mil längs Östersjöns kust är positivt för att värna det kustnära garnfisket.  Här vill WWF se ett aktivt arbete från svensk sida att se till att alla länder inom Östersjön accepterar de nya fiskregleringarna så det gäller alla nationer inom den gemensamma fiskeripolitiken.

– Vi tycker att det är bra att regeringen uppmärksammar övergödningen men anser att förslagen är uddlösa utan skarpa kvantifierade mål för utsläppsminskningar. Finansiering av åtgärderna och resurser till ansvariga myndigheter saknas också, säger Mats Johansson, expert vattenförvaltning och övergödning.

En långsiktig ekosystembaserad förvaltning av haven är av största vikt för att vi ska ha friska ekosystem med god förökning och tillväxt av en mångfald av arter.

– Dessa levande varelser under ytan tar upp koldioxid och ger oss syre att andas, mat att äta, rekreation och andra nyttor. Genom att inte ge tillräckligt stöd för haven minskas inkomsterna för fisket och alla andra, säger Inger Näslund.

Har du frågor, kontakta:
Inger Näslund, senior havsexpert, tel 0701-053067
Nina Schmieder, pressekreterare, tel 073-5862622

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 04/06/24