Antalet igelkottar minskar och nyligen ändrade den internationella naturvårdsunionen, IUCN, statusen för igelkottar till ”nära hotad”. I årets julkampanj, För varenda kotte, vill WWF låta igelkotten vara en symbol för den snabba förlusten av biologisk mångfald.
– Bestånden av vilda djur minskar i rasande fart. I årets julkampanj låter vi igelkotten vara ögonöppnare och budbärare av detta budskap. Vi vill att kampanjen ska skapa medvetenhet om den snabba förlusten av biologisk mångfald både globalt och nationellt, samt skapa engagemang och öka viljan att stödja WWF, säger Joacim Skagerfält, insamlingschef WWF.
Årets julkampanj, För varenda kotte, är i gång och är framtagen tillsammans med byrån Kid Collective. I samband med detta har en reklamfilm gjorts som sänds på TV4. Även en film ”bakom kulisserna” är skapad i samband med julkampanjen, där man har låtit igelkottarna vara skådespelarna och framföra budskapet.
I slutet av sommaren hade WWF även “Igelkottsveckan” där allmänheten fick rapportera in både levande, döda eller inga igelkottar alls, för att få in mer statistik och på så vis lära oss mer om varför igelkotten minskar i antal. Under kampanjtiden var det tydligt att svenskarna älskar sina igelkottar. Så många som 50 000 rapporter av igelkottar gjordes, varav en del kan vara rapporterade flera gånger.
Antalet igelkottar minskar inte bara i Sverige utan även i Europa, i bland annat Danmark och Storbritannien. Det beror på att deras livsmiljöer försvinner och man vet att inte de trivs i välstädade trädgårdar.
Se reklamfilmen från kampanjen här.
Se även "bakom kulisserna"-filmen här.