Allt fler företag ser på klimat och biologisk mångfald som affärskritiska frågor för verksamheten. I samband med släppet av Living Planet Report , ställde vi några frågor till outdoorföretaget Houdini Sportswears och mejeriföretaget Arlas hållbarhetsansvariga om hur de jobbar med dessa områden och vilken roll de ser att näringslivet har i att bidra till friska ekosystem.
Hej Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla. Hur jobbar ni på Arla med biologisk mångfald och klimat idag?
För Arla går klimat och biologisk mångfald hand i hand. Vi har en plan med konkreta aktiviteter för att nå våra vetenskapsbaserade klimatmål men har inte kommit lika långt med mål och aktivitetsplaner för biologisk mångfald.
Sedan något år tillbaka har vi infört en obligatorisk årlig kartläggning av biologisk mångfald på ekologiska mjölkgårdar, och
har skapat oss en bra bild över hur gårdarna kan påverka positivt. Vi har också ett gäng regenerativa pilotgårdar där vi testar olika jordbruksmetoder och mäter påverkan på jordhälsa. För oss är biologisk mångfald viktig både över och under jord.
Det finns en god vilja hos Arlabönderna att behålla och restaurera naturbetesmarker, och vi testar just nu ett nytt upplägg på ett antal projektgårdar. Upplägget syftar till restaurering och bevarande av naturbetesmarker, den enskilt viktigaste åtgärden för biologisk mångfald på mjölkgårdar. Inom ramen för projektet har vi även inlett ett samarbete med SLU för att ännu bättre kunna mäta naturbetesmarkernas positiva effekter på djur och natur.
Om vi ska få till en motståndskraftig planet, där människor verkar i samklang med naturen, vad behöver Arla konkret jobba med för att detta sker?
Vi kommer att fortsätta producera näringsrika mejeriprodukter med fokus på flera aspekter; att sänka klimatutsläppen, genomföra initiativ för natur och ännu bättre djuromsorg samt erbjuda prisvärda produkter över hela världen.
Vi behöver också fortsätta med våra riktade projekt, där vi exempelvis åtagit oss att förbättra tillgången till prisvärda och näringsrika produkter för konsumenter med låga inkomster i utvecklingsländer, exempelvis i Bangladesh, Nigeria och Senegal.
Vad krävs för att få till ett näringsliv som i sin helhet gynnar samhälle, natur och klimat? När /om kan vi uppnå det?
Natur behöver bli mätbart på samma sätt som klimat, först då kan företag sätta mål på högsta nivå som sedan sipprar ner i organisationen. Det finns några spännande initiativ, som RISE biodiversitetsdatabas för mat som kan utvecklas till ett verktyg för mätning och uppföljning. EUs restaureringslag kommer förstås att ha en påverkan, och ju fler företag som får sina Science Based Targets for Nature godkända, desto högre upp på agendan kommer frågan.
Hur kan en aktör som Arla bidra till att det sker?
Vi vill visa andra företag att det går att fokusera på flera områden inom hållbarhet samtidigt, och att det ofta finns samband mellan olika aktiviteter. Inom initiativet för Hållbar livsmedelskedja har vi kommit överens om att målsätta biologisk mångfald och genomföra konkreta åtgärder, ett arbete vi nu alltså kommit en bit med.
Hej Malva Carlsson, Regeneration Lead på Houdini Sportswear. Hur jobbar Houdini med biologisk mångfald och klimat idag?
Hela Houdinis existens handlar om att möjliggöra ett liv i samklang med naturen - inte bara friluftsprodukter som utvecklats för att användas i naturen utan som tillverkats med respekt för naturen och möjliggör en liten garderob som funkar till mycket, håller länge och gör livet både enklare, mer hållbart och härligare.
Ett liv i samklang med naturen kräver ett näringsliv som verkar i samklang. Så vi arbetar intensivt och sedan snart 30 år både med biologisk mångfald och klimat. Med utgångspunkt i de nio planetära gränserna, eftersträvar vi att verka i symbios med biosfären och det innebär att vi måste ha koll på allt - från kemikalieanvändning till vår påverkan på land, hav och ekosystem.
Våra cirkulära principer, både för hur vi designar våra produkter, materialflöden och affärsmodeller, är avgörande för biologisk mångfald och klimat. Genom ta vara på och cirkulera befintliga resurser, istället för att ständigt ta jungfruliga resurser från naturen, kan vi bevara ekosystem, bidra till biologisk mångfald och drastiskt minska klimatutsläppen.
Vi jobbar ständigt med innovation och samarbeten för att komma närmare ett symbiotiskt förhållande med naturen och utvärderar vårt arbete med planetära gränsernas ramverk som grund. Detta delar vi med vår omvärld.
För att få till en motståndskraftig planet där människor verkar i samklang med naturen, vad behöver Houdini konkret jobba med för att bidra till detta?
Vi är mitt i vår transformation och som vi ser det behöver näringslivet i stort inget mindre än att just transformeras. Vi har kommit långt, med 88 procent cirkulära produkter som håller 10-100 gånger längre än plagg i genomsnitt, och fungerar som ett bevis på att det är möjligt. Nu fortsätter vi vår resa mot 100% cirkularitet och regenerativa lösningar med visionen om att bli en positiv kraft för människa, samhället och planeten.
Vad krävs för att få till ett näringsliv som gynnar både samhälle och natur och klimat? När /om kan vi uppnå det?
För att skapa ett näringsliv som gynnar både samhälle och natur måste vi släppa taget om business as usual och utan kompromisser röra oss bort från den linjära ekonomin och i stället omfamna ett regenerativt näringsliv som ger just näring för liv. Det krävs kunskap och insikt, policyer, incitament och ett brett samarbete för att driva fram de förändringar som behövs. Det krävs förändringar i vårt sätt att se och mäta värde. Vi tror på värdeskapande för alla intressenter och låter det genomsyra vår verksamhet. Hållbarhet och goda affärer går hand i hand.
Vad kan aktörer som Houdini göra för att bidra till att det sker?
Den enkla sanningen är att företag har makten att ändra riktning och lämna rovdriftsbeteenden bakom sig. Företag kan fasa ut giftiga kemikalier till förmån för miljövänliga alternativ, övergå från linjära till cirkulära modeller och erbjuda produkter som är byggda för att hålla, snarare än att ersättas. Företag kan verka inom planetens gränser och genom att göra det, göra det möjligt för människor att leva inom planetens gränser.
Arbetet stannar inte vid design och produktion av våra produkter utan hur det möjliggör ett hållbart sätt att leva för våra kunder och hur det i sin tur är avgörande för att verka och blomstra inom planetens gränser.