Nyheter|11 maj, 2021

Fler företag måste skyndsamt sätta mål för biologisk mångfald

A buff-tailed bumblebee (Bombus terrestris) on pear blossoms.

Det finns ett akut behov att stoppa den snabba förlusten av natur och livsmiljöer, och skydda biologisk mångfald. Senast år 2030 måste vi vända den snabba förlusten av natur för att skapa en säker framtid.Ändå visar Ecogains nya undersökning att endast 5 procent av bolagen i Norden och Baltikum satt biodiversitetsmål i linje med vetenskapen.

Den 20:e maj släpptes Ecogains Biodiversitetsindex som i år har undersökt hur de 240 största bolagen i Norden och Baltikum rapporterar kring biologisk mångfald. Årets index pekar på ökad medvetenhet i frågan – mer än hälften av de undersökta bolagen nämner biologisk mångfald som begrepp i hållbarhetsredovisningen, och en femtedel har satt någon form av policy eller mål. Men bara 5 procent har satt mål som stämmer överens med vetenskapen.

— Det är tydligt att frågan om biologisk mångfald växt i betydelse bland bolagen, även om den ännu inte får den uppmärksamhet som den behöver och förtjänar. Biologisk mångfald underbygger allt, och är inte bara kritisk för människans överlevnad utan också för företagens, säger Erika Sundell, avdelningschef på Näringsliv och Finans på WWF.

Endast fyra bolag i Sverige - Vattenfall, H&M-gruppen, Boliden och SCA har satt mål för biologisk mångfald i linje med vetenskapen* och får därmed grönt ljus i indexet. Samtidigt som dessa bolag i Sverige är få, är det en ökning från förra året då inget bolag hade satt något mål.

— Förhoppningsvis kan aktörer i framkant inspirera andra bolag och på så vis verka som katalysator för förändring. Att jobba med biologisk mångfald, liksom hållbarhetsfrågor i övrigt, bör inte enbart ses som riskminimering utan som strategiska och affärskritiska frågor som också ger dessa bolag strategiska fördelar, säger Erika Sundell.

*tidssatt att vara NoNetLoss (NNL) eller Biodiversity Net Gain (BNG) till 2030

WWFs råd: Så bör bolag arbeta med biologisk mångfald

1. Kartlägg, med vetenskaplig grund, organisationens påverkan på biologisk mångfald. Sätt upp mål och strategi för att minska negativ påverkan.
  2. Agera nu – Läget är akut och allt måste inte vara perfekt från start. Aktiviteter som bidrar till ohållbar påverkan på planeten och biologisk mångfald måste upphöra till förmån för dem med positiva effekter.
  3. Påverka andra företag och kunder att ta ställning för biologisk mångfald. Engagera er i initiativ som Business for Nature eller Science Based Targets for Nature för att driva frågor om biologisk mångfald tillsammans med andra företag.

Fler sätt för företag att arbeta med biologisk mångfald - Anta WWFs företagsutmaningar

Om Biodiversitetsindex

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 20/05/21