Får får tillgång till stor strandäng kopiera

Nu betar får nya strandängar vid Blekinges kust. Foto: Andreas Jezek

Efter oljeutsläppet – nya strandängar återställs

Det stora oljeutsläppet som skedde i Blekinge under hösten 2023 var inte bara ett akut hot mot fåglar och andra djur, utan resulterade även i en förlust av livsviktiga naturmiljöer. Nu pågår, med stöd av WWF, arbetet med att skapa nya strandängar, en naturtyp som många arter är beroende av – både ovanför och under vattnet. Detta är en artikel i en serie om hur WWF arbetar för att skapa goda resultat för människa och natur runt om i världen.

Text: Troy Enekvist

–  Det var en fruktansvärd katastrof, och som tur är inget man ser ofta. De här områdena kommer vara förstörda för lång tid framöver. Nu hoppas vi att med nya områden kunna rädda de arter som är beroende av strandängar, säger Sara Dreijer, expert på kust och skärgård på Världsnaturfonden WWF.

Söndagen den 22 oktober 2023 stötte fartyget Marco Polo på grund utanför Blekinges kust. Omkring 150 000 liter olja läckte därefter ut i Östersjön. Det blev starten på en stor kraftsamling för att rädda både djur och natur från utsläppet. Fram till i dag pågår arbetet dagligen med att sanera områdena från olja.

–  Det finns fortfarande olja på stränderna. Nu plockar vi mest olja som sitter på stenar och som ligger gömd under sanden, säger, säger Andreas Jezek, marinbiolog på Biosfärområde Blekinge Arkipelag, som arbetar både med sanering och restaurering av det oljedrabbade området.

Han tillägger att flera områden ser ganska bra ut men är avstängda, vilket lett till att viktiga miljöer försvunnit.

Digging with a shovel to remove the oil from the Baltic Sea coast in Blekinge.

Saneringen av olja har pågått längs kusten sedan katastrofen skedde under hösten 2023. Foto: Troy Enekvist / WWF-Sverige

I det akuta skedet stöttade WWF arbetet med att fånga in och tvätta oljeskadade fåglar finansiellt. Ett arbete som visade sig vara mycket svårt.

–  När detta hände visste vi inte hur många fåglar det gick att rädda. Vår ambition var att rädda så många som möjligt. Det har blivit en läroprocess inför framtiden, säger Sara Dreijer.

Det som visade sig vara något av det svåraste var att fånga in de oljeskadade fåglarna. Då få hade utbildning i detta så blev det både en kamp mot klockan, och att hitta dem. Fåglar som mår dåligt gömmer sig ofta.

Att sedan tvätta en fågel ren från olja var minst sagt ett svårt jobb. Katastrofhjälp Fåglar och Vilt i Blekinge som utförde fågeltvätten arbetade intensivt med att tvätta de fåglar de fick in. Att tvätta en svan ren från olja kunde ta upp mot två timmar – för sex personer.

Men alla fåglar som kom in, och var i tillräckligt gott skick för att tvättas, överlevde.

_WW1313819

Alla fåglar som tvättades överlevde. Foto: Troy Enekvist / WWF-Sverige

Allt eftersom mer olja flöt in längs stränderna flyttade många djurägare sina betesdjur bort från de drabbade stränderna och strandängarna, för att inte djuren skulle förgiftas. I samma veva förlorade många fåglar sina häckningsplatser.

–  De områden som blivit värst drabbade är betade kuststräckor. Där är det främst vadarfåglar som häckar och letar mat, men även änder och gäss letar mat på dessa, säger Andreas Jezek.

Efter att betesdjuren flyttats har vegetationen vuxit och strandängarna växt igen.

Strandängar har en stor vikt för den biologiska mångfalden, och flera arter är helt beroende av dessa områden. Betesdjur gör inte bara att vegetationen hålls nere utan även att marken trampas upp och ger en större variation av livsmiljöer.

Förutom fåglar som strandpipare, kärrsnäppa, tofsvipa, gäss och rödbena så är de också viktiga för många betesberoende växter, och arter som lever under vatten. Då delar av strandängarna regelbundet svämmar över fungerar de som lekplatser för bland annat abborre och gädda.

Stängsling_monsunen

De nya stängslen som sats upp runt strandängarna. Foto: Andreas Jezek

En bit norr om det oljedrabbade området visste Andreas Jezek att det tidigare funnits en betad strandäng. Men i takt med att den förra markägaren blivit äldre hade djuren blivit färre, och när Andreas tog kontakt med hans son var den i stort sett igenvuxen.

–  Jag berättade för honom att jag ville få till en restaurering. Få ut betesdjur och för att rädda flora- och fauna. Han sa då att han kunde plocka in 20 tackor i år och runt 50 nästa år, om de kunde få hjälp med stängsling.

Med stöd från WWF kunde Jezek stängsla 10 hektar med 1,5 kilometer stängsel. Och sedan i juli går här betande får.

De nya strandängarna är tänkta att fungera som en säker plats under tiden som oljan påverkar andra strandbetesmarker i området. Ju längre tid det finns olja kvar i området, desto fler strandängar kommer växa igen och därmed kommer den biologiska mångfalden minska.

–  Vi vet inte vad de långsiktiga konsekvenserna kommer bli av oljeutsläppet. Men restaureringen blir som en buffert och stöd för naturen och hitta tillbaka, säger Mathilda Karlsson, Östersjöexpert på Världsnaturfonden WWF och fortsätter:

–  Förhoppningsvis kommer arbetet med att ersätta oljeskadade områdena leda till att arter inte försvinner från Blekinges kust till följd av denna hemska katastrof.

Andreas hoppas att det kommer synas resultat redan under nästa år.

–  Jag hoppas vi får så bra betestryck att vi skapar de miljöer som vadarna vill ha. Under nästa år hoppas vi kunna se lite resultat av stängslingen och betet som skett i år, säger Andreas Jezek.