Nyheter|02 mar, 2020

WWF: Positivt att svenskar äter mindre kött men större andel svenskt

Köttguiden

Svenskarna äter mindre kött samtidigt som en större andel är svenskt, enligt ny statistik från Jordbruksverket. För Anna Richert, senior matexpert på Världsnaturfonden WWF, är detta goda nyheter eftersom det innebär att färre svenskar äter det kött som får rött ljus i WWFs Köttguide.

–Detta visar att allt fler är engagerade i att minska utsläppen och att de vill gynna vår biologiska mångfald, säger Anna Richert, senior matexpert WWF.

I ett längre perspektiv visar statistiken att förbrukningen av kött har stigit samtidigt som den svenska andelen sjunkit. Men de senaste åren har dock kurvorna vänt och närmar sig varandra igen.

– Det är glädjande att Jordbruksverket konstaterar att det är hett med vego och att det pekar på ett fortsatt intresse för både vegetarisk och svensk mat. Det är de rekommendationerna vi gett under många år. Vi förespråkar inte att alla ska alla bli veganer eller vegetarianer, men vi rekommenderar att man äter mindre men bättre kött och minskar mängden kött man äter i förhållande till annan mat, fortsätter Anna Richert.

Sammantaget minskade förbrukningen av kött 2019 med 2,3 procent, enligt Jordbruksverket. Det är i nivå med förbrukningen 2004. Minskningen var störst för griskött och konsumtionen ligger nu på samma nivå som mitten av 1980-talet. Förbrukningen av matfågel ökade. Vi åt något mindre ägg men förbrukningen har ändå ökat stadigt under flera decennier.

– Det är intressant att förbrukningen av kyckling fortsätter att öka. Det finns utmaningar med kycklingproduktionen som bedrivs intensivt och där fodret består av spannmål och soja. Vi vill gärna se en mer gräsbaserad köttkonsumtion, avslutar Anna Richert.

Läs mer om Jordbruksverkets undersökning här

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 05/03/20