Gå till huvudinnehållet
Gustaf_Lind_höst

”Vi, tillsammans, måste göra vad vi kan”

Jag har klippt och rivit och hackat på lantstället hela sommaren. Målet är att få bort lupinerna. Oklart om jag lyckats. Vare sig det handlar om lupiner, parkslide eller mördarsniglar – alla som försökt bekämpa invasiva arter vet hur svårt det är.

Text: Gustaf Lind

Uppgiften är inte precis lättare på nationell nivå. Men tyvärr har regeringen dragit ned på möjligheterna att sätta stopp för främmande, invasiva arters spridning i vår natur. Naturvårdsverkets anslag har minskats kraftigt, vissa insatser har därför helt lagts ned.

Man kan förledas att tro att hotet från främmande växt- och djurarter inte är så stort i Sverige – men det är det. Vi har minst 250 arter som är eller riskerar att bli invasiva, alltså bortom kontroll. Nya tillkommer när den globala handeln flyttar arter mellan kontinenterna, lägg till det den globala uppvärmningen som underlättar för nya arter att etablera sig hos oss, och problemet blir ännu svårare.

Enda möjligheten att stoppa spridning är att agera direkt. Stenmården upptäcktes i Sverige 2018. Arten hotar markhäckande fåglar och biter dessutom gärna sönder elkablar i bilar. Bekämpning sattes igång snabbt och var framgångsrik. Men i våras stoppades arbetet – det finns inga ekonomiska medel längre.

Om några veckor kommer Living Planet Report, WWFs kartläggning av hur det går för jordens biologiska mångfald, baserad på en enorm mängd forskningsdata. Rapporten visar att en av de allra främsta orsakerna till att världens djur och natur befinner sig i brant utförsbacke är just spridningen av invasiva arter. Det gäller alltså också för oss, här i Sverige.

Så jag uppmanar er alla att klippa, riva och hacka i era egna trädgårdar. Att läsa på och sprida kunskap. Staten sviker. Men vi, tillsammans, måste vi göra vad vi kan för att hejda den destruktiva utvecklingen.

Old-growth forest in Pajala, Norrbotten

FJÄLLNÄRA SKOG

Oerhört viktigt att vi alla samlas för skogen!

6 300 hektar har avverkats under de senaste fyra åren i det unika fjällnära skogsbältet. WWF kämpar för att skydda vad vi har kvar av gammelskogar.

_WW1308605-Eko3-24

ÖSTERSJÖN

…har fått konstgjorda stenrev, 5 000 kvadratmeter ålgräs har planterats och en rad våtmarker restaurerats i det stora projektet Återskapa Östersjöns livskraft. Resultaten märks redan!

intensive feedlot system on terminate beef cattle

MATEN

…är en av de mest avgörande frågorna för planeten. Livsmedelssektorn orsakar skövling, artförluster och klimatutsläpp. WWF arbetar för en mer hållbar livsmedelskedja och WWFs matguider är viktigare än någonsin.

Dela gärna:

Besök Frågor och svar om du har några frågor.