charlotte-permell-fjallen

Kunskap skapar fascination

Det fina med naturen är att man aldrig riktigt vet vad man kommer att få uppleva. Den överraskar ständigt. Den som är ute får se.

Text: Charlotte Permell

Så skriver Erik Hansson i Årets Pandabok ”Upplevelser i Sveriges natur”, en bok som visar hur mycket fantastisk natur vi har i vårt land – och hur vi alla kan hitta ut till de där riktigt enastående upplevelserna. Med detaljerade kartor och lättöverskådliga kapitel om däggdjur, fåglar, växter, ålgräsängar med mera ger pandaboken dessutom kunskapen som gör äventyren så mycket mer omvälvande och minnesvärda. Redan att läsa boken är som en lyckad utflykt, och nu kan vi dessutom gå på utflykt i detta nummer av Magasinet, se sidorna 18– 23.

Jag tror vi alla håller med Erik Hansson när han skriver att ju mer vi lär oss om naturen, desto mer fascinerande blir den. Sexton hajarter rör sig längs västkusten, småfläckig rödhaj är en av dem. Mycket lite är känt om deras liv i haven. Men i samarbete med Havets hus i Lysekil bidrar WWF till helt nya insikter om hajar i svenska vatten.

Genom att föda upp småfläckig rödhaj i akvarier och förse dem med små sändare innan de släpps kan forskare förstå mer om hur de lever, om de överlever, vart de i så fall tar vägen.

Redan nu finns imponerande och förvånande resultat. Läs om oväntade långsimningar i på sidorna 40-45 och lär känna hajar och även rockor i våra svenska vatten.

Missa inte heller Jessica Ångströms fina tips om allt härligt som händer i naturen nu i höst. Feta fjärilslarver på drift och blåskimrande magi i havet är bara några av märkvärdigheterna som väntar. Eller som Erik Hansson skriver: den som är ute får se.

Trevlig läsning