Gå till huvudinnehållet
FH_abisko_22-42_highres-Eko3-24

Abiskojåkkas kanjon klädd i höstfärger.

naturälskarnas handbok

Artrika ängar, hundratusentals sjöar och öar, vidsträckta fjäll och trolsk gammelskog – vårt lands natur är en skattkista. I Årets Pandabok 2025 hittar vi ut till de allra bästa upplevelserna. En bok som också är en hyllning till alla som kämpar för att bevara vad vi har kvar av vår vilda natur.

TEXT: CHARLOTTE PERMELL

Sugen på att se grodor? Snorkla bland ålgräsängar? Höra vattenmassor dåna i otämjda forsar? I ”Upplevelser i Sveriges natur” tar Erik Hansson tar med oss alla på äventyren vi drömt om, men inte vetat hur vi skulle förverkliga.

Tanken med den här boken är att visa naturen som ett mål i sig och göra den svenska naturen mer tillgänglig, säger Erik Hansson.

Kartor och bilder av Sveriges främsta naturfotografer tydliggör hur mycket det finns att uppleva och förundras över. Trettiotvå magnifika naturområden finns utförligt beskrivna, från Storforsen i norr till Gö i söder. Plus att boken ger kortare tips på många fler.

– Jag ville ha med många olika naturtyper och ha en bra spridning över hela landet. Men det finns så många fantastiska platser så det blev ”kill your darlings”, det var en stor utmaning att välja bort!

Erik har i många år systematiskt besökt olika svenska naturområden, både i arbetet som naturjournalist och privat.

– Dels har jag ett stort naturintresse, dels så slutade jag flyga för många år sedan. Därför är det naturligt att när jag ska resa någonstans så blir det inom Sverige. Och åker jag för att besöka ett ställe så tittar jag på tre, fyra andra när jag ändå är ute. Så på vägen har jag fått viss koll, säger Erik.

Och, som han säger, det är med naturen som med matlagning, det blir roligare ju mer man kan. Därför innehåller boken också fördjupande guider om de växter, däggdjur, fåglar och dagfjärilar man har chans att se.

Kullaberg Foto Frida Hermansson-Eko3-24

KULLABERG I SKÅNE – jag är uppväxt i Helsingborg och åkte ofta till detta härliga berg som stupar brant ner i havet. På denna dramatiska plats känner jag mig lugn. Foto: FRIDA HERMANSSON

Ju mer du lär dig om naturen, desto mer fascinerande blir den att vistas i. Man får på sig lite skarpare glasögon och får bättre inblick i hur naturen fungerar.

”Upplevelser i Sveriges natur” är en vidareutveckling av ”Upplevelser i Stockholms natur”, en bok Erik Hansson skrev för några år sedan tillsammans med Oliver Karlöf och Vide Ohlin. Boken fick strålande recensioner och väckte stor uppmärksamhet i Stockholmsmedia.

Den nya boken omfamnar alltså hela landet och tydliggör vikten av svensk naturskyddslagstiftning.

– Det blev så uppenbart när jag arbetade med boken, hur viktigt det är med naturskydd. De flesta platser jag beskriver har någon gång varit hotade av avverkning eller annan form av exploatering.

snorkling-goteborg Foto Annette Selden-Eko3-24

”Under ytan väntar en helt annan värld på dig”. Foto: ANNETTE SELLDÉN

Årets Pandabok är därför inte bara en guide till fantastiska upplevelser i vår rika, svenska natur. Den är också en hyllning till alla som genom åren engagerat sig för att stoppa ödeläggelse av naturen.

– Det är tack vare dem som den värdefulla och artrika natur vi har idag existerar. Om inte naturvänner kämpat för att skydda naturen skulle vi troligtvis inte haft kvar dessa områden njuta av.

I dag är hoten mot den svenska naturen större än någonsin. Vi har alltså all anledning att fortsätta kämpa för våra svenska naturpärlor. Att lära känna naturen är ofta också inkörsporten till att vilja skydda den.

Vi är lyckligt lottade som lever i ett land med så rik och varierad natur. Själv känner jag en väldig tacksamhet över all den natur som trots allt finns kvar, slutar Erik Hansson.

NATURBOKEN_OMSLAG_SKISS 0306-Eko3-24
Juryns motivering

Årets Pandabok

Erik Hansson visar vägen ut i vår underbara svenska natur. Redan läsningen är som en lyckad utflykt, och öppnar för ett rikare och roligare liv när vi ger oss ut på riktigt. Med kartor och artbeskrivningar är detta boken som gör det stora äventyret möjligt för alla. Boken understryker samtidigt vikten av effektivt naturskydd. Många av de områden som beskrivs har varit hotade. Årets Pandabok är därmed också en hyllning till alla som kämpar för att bevara det vi har kvar av vårt lands natur.

Dela gärna:

Besök Frågor och svar om du har några frågor.