Charlotte lutar sig mot ett träd
Ledare

Charlottes krönika

Ni minns säkert rapporterna från de fasansfulla bränderna i Australien för tre år sedan. Människor som förkrossade betraktade de rykande resterna av sina hem. Förkolnade skogar, koalor med brända tassar, svarta kadaver efter kängurur och mängder av andra arter som inte lyckats ta sig ur eldhavet. Det var de värsta bränderna i Australien någonsin, efter den värsta torkan någon kunde minnas. 33 människor miste livet. Nära 3 miljarder djur (jo, miljarder!) dog eller tvingades hitta nya hemområden.

Många av er som läser detta ville hjälpa till. WWF Sverige ordnade en akutinsamling och fick snabbt in hela 1,2 miljoner kronor, som stöttade räddningsinsatser och veterinärvård för koalor och andra brännskadade djur.

Pengarna har dessutom bidragit till en restaureringsplan av aldrig tidigare skådat mått. För nu storsatsar WWF i Australien, tillsammans med andra organisationer och myndigheter, med målet att återskapa mycket av det som gick förlorat i bränderna. Två miljarder (jo, igen, miljarder!) nya träd ska planteras, en yta dubbelt så stor som Danmark ska åter bli skog. Och koalorna, som drabbades så hårt att de nu klassas som starkt hotade i delstaterna Queensland och New South Wales, de ska bli dubbelt så många redan till 2030.

Det här är läsning att bli lycklig av, för att det finns hopp om nytt liv också efter en fullskalig katastrof, för att så många goda krafter drar åt samma håll, för att det verkligen händer, här och nu.

Ni hittar fler fina resultat i det här numret av WWF Magasin, vid skånska våtmarker, i sydligaste Tanzania och uppländska Dragmansbosjön.

God läsning!

Charlotte Permell
Chefredaktör WWF Magasin

Logotyp för Earth Hour

INSPIRERA NÅGON
… till förändring för planeten, för vi behöver bli många fler som engagerar oss! Se mer på wwf.se/agera och visa ditt stöd under Earth Hour lördag 25 mars 20.30 – 21.30.

Två barn ligger på golvet och läser WWF Magasin

ALLT FLER BARN
…läser WWF Magasin, fantastiskt att vi når också de yngsta. Nu har så många barn valt Magasinet som förmån från Pandaklubben att vi lanserar särskilda barnsidor i nästa nummer.

(Insändarbild)

Julia står intill en vattenbuffel

GLAD
…blir man också om man går in på pandaplanet.se/juliasdjur där Julia Wiberg, känd barnprogramledare och författare, visar hur roligt, medryckande och allmänt underbart man kan berätta om djur!