Klimatkompassen ger svar
Alla riksdagspartier har deltagit i enkäten. Se partiernas svar i Klimatkompassen 2018.
Svaren och informationen på den här sidan kommer från Klimatkompassen 2018. Vänsterpartiet stöder 33 av 33 förslag i Klimatkompassen. Utmärkande för V är att man i många fall matchar det som lyfts i enkätens frågor med egna liknande förslag. Det gäller kraven om förbud för nya fossilbilar till 2025 och att verka för att EUs utsläppshandelssystem skärps väsentligt. V betonar mer än något annat parti klimatfrågan som en social utmaning och sätter mer fokus på klimaträttvisa och internationell solidaritet. V är tillsammans med MP också det parti vars klimatpolitik mest tydligt utmanar rådande samhällsstrukturer.
V är ett av de sju riksdagspartierna som står bakom klimatöverenskommelsen från 2017 med och de svenska klimatmålen (bl a mål om netto-nollutsläpp senast 2045). V är ett av få partier som tydligt vill skärpa de nationella målen. Exempelvis vill man genom nationella insatser nå nollutsläpp redan 2040 och skärpa målet för transportsektorn.
På det internationella området vill V se ett separat klimatbistånd utöver ordinarie biståndsbudget, ett tuffare EU-mål och att det skapas en internationell tvistelösningsmekanism mellan handelsavtal och klimatavtal som säkrar klimatmålen.
När det gäller transporter skriver V att man vill ha reformer för en billigare kollektivtrafik, utökade möjligheter för kommuner att besluta om trängselskatter, vägslitagebeskattning av den tunga trafiken motsvarande kostnaden för dess miljöbelastning, satsning på elvägar och en förstärkt bonus-malus. Partiet vill även se miljökompensation för järnvägen och investeringar i både befintliga järnvägar och nya lånefinansierade stambanor för höghastighetståg. V anser också att vårt flygresande bör minska och stödjer kravet om att avveckla subventioner till flyget, men av regionalpolitiska skäl önskar man fortsatt stötta ”vissa strategiska flygplatser”.
För de konsumtionsbaserade klimatutsläppen vill V bland annat se ett etappmål och ha en handlingsplan för hur klimat- och miljöpåverkan av livsmedelskedjan, inklusive animalieproduktionen, ska minskas.
Sammantaget ger svaren intryck av ett parti med en sammanhållen, tuff och väl genomtänkt klimatpolitik.
Hjälp WWF att lyfta klimatfrågan och ge klimatet en röst i valet. Om du funderar på att rösta på Vänsterpartiet – uppmuntra partiet att utveckla sin klimatpolitik ytterligare.
Förslagsvis genom att::
Jens Holm, Miljöpolitisk talesperson
jens.holm@riksdagen.se
Dessa speglar Sveriges befolknings totala påverkan på klimatet och är en uppskattning av alla utsläpp som svensk konsumtion orsakar, även de utsläpp som sker utomlands. Exempelvis ingår importerade livsmedel och våra flygresor utomlands.
Bonus-malus är ett nytt system för fordonsbeskattning som gäller för nya lätta fordon (personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar) och träder i kraft den 1 juli 2018. Den som köper en ny elbil, laddhybrid eller biogasbil kan få en bonus (ett bidrag) och den som köper en ny bensin eller dieselbil får en höjd skatt de tre första åren.
WWF kommenterar partiernas svar i Klimatkompassen 2018.
Alla riksdagspartier har deltagit i enkäten. Se partiernas svar i Klimatkompassen 2018.
Senast 2050 ska vi alla leva inom gränserna för en planet. Men redan 2020 ska vi ha gjort stora förändringar i rätt riktning. Hur lever du? Och vad kan du ändra?
Senast ändrad 11/04/23