Gå till huvudinnehållet
Oljeolyckan-i-Blekinge-hero

KONSEKVENSER AV OLJEUTSLÄPP

Olja som läcker ut kan få katastrofala följder för djur och natur

Stöd WWFs arbete

Oljeutsläppet i Blekinge

I slutet av oktober 2023 gick passagerarfartyget Marco Polo på grund utanför Blekinges kust och har läckt ut ungefär 150 000 liter olja i Östersjön. Oljan har rört sig in mot kusten och lägger sig som en svart matta över allt som kommer i dess väg – vilket innebär en katastrof för djurlivet.

Fartyget Marco Polo är nu förtöjd i Stillerydshamnen efter bogsering. Under veckan ska fartyget bogseras vidare mot varv på en annan ort. Samtidigt pågår en oroande situation där enorma mängder olja fortfarande driver i Östersjön. Konsekvenserna av oljeutsläppet är förödande för djurlivet i det känsliga kustområdet.

Nu pågår ett svårt och långtvarigt arbete med att fånga in fåglar och tvätta bort oljan, sanera området och återställa kusten. Tack vare WWFs Östersjöfaddrar och supportrar har WWF kunnat bidra med en kvarts miljon kronor till räddningsinsatserna som utförs av eldsjälar från Katastrofhjälp för fåglar och vilt och Svenska blå stjärnan och andra volontärer. Du kan också vara med i vårt viktiga Östersjöarbete.

Vill du ha mer information eller hjälpa till?

Det är många volontärer som är på plats för att ta hand om djur, natur och gräva bort olja från kusten. WWF stöttar flera volontärorganisationer och eldsjälar i arbetet som följer oljeutsläppet. Ett par av dessa som gör stora insatser är:
Svenska blå stjärnan
Katastrofhjälp för fåglar och vilt

För aktuell information om läget och möjlighet att anmäla sig som volontär hänvisar vi till Sölvesborgs kommun.
Information från Sölvesborgs kommun

Fågel i olja (c) Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Foto: Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Gräsand (c) Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Foto: Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Gräsänder (c) Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Foto: Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Strand Blekinge (c) Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Foto: Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Knölsvanar (c) Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Foto: Mats Olsson, Västblekinges Ornitologiska Förening

Vad händer vid oljeutsläpp i havet?

Fåglar som får olja på sig riskerar att dö eftersom fjädrarnas vattenavstötande och isolerande egenskaper förstörs. Det kan räcka med en liten oljefläck för att en fågel långsamt ska frysa ihjäl. Fåglarna kan också förgiftas när de försöker putsa bort oljan från sin fjäderdräkt.

Även viktiga växter, som till exempel ålgräs, kan påverkas negativt på grund av att oljan blockerar det livsviktiga ljuset.

Allt djurliv i området påverkas och nu väntar ett enormt jobb med att bland annat fånga in fåglar och tvätta bort oljan. Det kommer krävas månader av hårt arbete för att rädda det som räddas kan.

Fler än 500 fåglar har redan oljeskadats efter oljeutsläppet i Blekinge, och riskerar att frysa ihjäl. Nu är det en kamp mot klockan för att försöka rädda så många fåglar som möjligt.

yvonneblomback_169

Detta är en katastrof.

”Jag, som själv är fågelskådare, är förtvivlad. Dels för kustmiljön, men särskilt för fåglarna. Detta är en katastrof. Många arter som vigg, knipor, gäss och svanar drabbas hårt, eftersom många fåglar samlas i Blekinges skärgård inför vintern. Jag hoppas att bidraget från WWF kan rädda fler fåglar. Tack till våra Östersjöfaddrar och supportrar som gör detta möjligt.”

Yvonne Blombäck,
WWFs expert på kust och skärgård

Bli Östersjöfadder

Hur tvättas fåglar vid oljeutsläpp?

Först och främst gäller det förstås att fånga in de drabbade fåglarna. Det är inte helt lätt för även om vissa blir helt indränkta och tappar flygförmågan är det många som flyger iväg vid åsynen av människor.

När en fågel väl fångats in är den naturligtvis enormt stressad. Det är därför viktigt att hålla sig lugn och samtidigt utföra processen så snabbt som möjligt.

Oljan förstör fjädrarnas vattenavvisande och isolerande funktion, och om fågeln ska kunna räddas måste den bli fullständigt rengjord. Även små rester som blir kvar kan leda till att fågeln dör, bland annat om den själv tvättar sig efteråt och får i sig kvarblivna oljerester.

Personal från organisationen Katastrofhjälp för fåglar och vilt och volontärer tvättar en oljeindränkt fågel. Foto: Troy Enekvist / WWF

Olja används även vid rengöringen

Först gnids den oljedrabbade fågeln in med rapsolja som löser upp den svarta oljan och gör den möjlig att få bort. Efter ungefär en kvart börjar tvätten då fågeln placeras i en stor balja fylld med 41-gradigt vatten och diskmedel. De som rengör fågeln använder händerna för att tvätta fjäderdräkten, men även tops och tandborstar används kring ögonen och ansiktet. Det är mycket tidskrävande och rengöring av en enda fågel kan ta flera timmar och innebära att man måste byta vatten mer än 20 gånger.

Det är minst lika viktigt att även få bort allt som används för att ta bort oljan, eftersom även det förstör fjädrarnas funktion. Förutom att det syns tydligt på fågeln när oljan är borta testar man även fjäderdräkten genom att hälla vatten på dem och se så att det rinner av så som det ska.

Läs mer om de viktiga volontärinsatserna på plats.

Vad gör WWF?

Tack vare stödet från WWFs Östersjöfaddrar och supportrar har WWF kunnat gå in med en kvarts miljon kronor till de organisationer som arbetar på plats med att rädda så många oljeskadade fåglar som möjligt.

WWF arbetar också med politisk påverkan både i Sverige och internationellt för att sjöfarten ska bli mer hållbar – många lagar och regler behöver ändras för att fartygen ska minska sin påverkan på ekosystemen. WWF jobbar för att att det bli lönsamt att satsa på hållbarhet och det ska kosta att smutsa ner, orsaka olyckor eller att inte följa de befintliga regelverken.

Sjösäkerheten måste bli bättre

Ett stort problem i våra havsområden är att trafikövervakningen inte räcker till. Den täcker bara ett fåtal lokala områden och saknas helt på många håll! Därför är det svårt att upptäcka om någon gör fel. Vi tvingas därför reagera på olyckor när de väl skett istället för att kunna förebygga dem i högre utsträckning. När ett oljeutsläpp väl har skett är naturen den stora förloraren och innebär enorma förluster och kostnader. Skärgårdar, turistnäring och unika kustmiljöer drabbas mycket hårt.

WWF har under en lång tid av år drivit att det ska bli bättre trafikövervakning i Östersjön och att man tar ökad hänsyn till viktiga och känsliga naturområden. För de fartyg som håller låg standard vad gäller miljöskydd och säkerhet, dvs där risken för oljespill är stor, vill vi att man inför obligatorisk lotsplikt i känsliga områden. För när ett oljespill väl har skett, är naturen den stora förloraren, det ser vi exempel på i Blekinge skärgård just nu.

Läs mer om WWFs syn på sjösäkerheten.

Waxholmsbolagets Norrskär. Östersjön, Sverige

 

 

 

Oljeolyckan utanför Blekinges kust

HJÄLP OSS I VÅRT ARBETE FÖR ATT RÄDDA ÖSTERSJÖN

Östersjön är idag ett av världens mest förorenade hav med en död havsbotten av en yta större än Danmark. Övergödning, överfiske, sjöfart och utsläpp av miljöföroreningar har gjort Östersjön till ett hav i kris.

Ge Östersjön en chans bli Östersjöfadder!

VÄLJ MÅNADSBELOPP

Valfritt belopp (minst 50 kr)
  • Stoppa övergödningen och farliga utsläpp.
  • Skydda viktiga områden.
  • Stoppa ohållbart fiske.
Bli Östersjöfadder nu

VÄLJ MÅNADSBELOPP

Valfritt belopp (minst 50 kr)
  • Stoppa övergödningen och farliga utsläpp.
  • Skydda viktiga områden.
  • Stoppa ohållbart fiske.
Bli Östersjöfadder nu

Dela gärna:

Senast ändrad 11/10/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se