Samarbete för att förändra marknader
WWF och IKEA samarbetar inom områden som klimat och vatten samt kring råvaror som skog och bomull.
WWF samarbetar med företag på olika sätt; framför allt för att förändra marknader och branscher, men också för att öka medvetenheten kring miljön och samla in medel till naturvård. Låt dig inspireras av våra samarbeten nedan, och se hur ditt företag kan göra skillnad.
Vill du veta mer? Kontakta oss på foretag@wwf.se.
Företag är en del av problemet men också en del av lösningen för att klara våra globala utmaningar. Genom att arbeta tillsammans med företag som förstår vikten och värdet av att driva sin verksamhet på ett hållbart sätt gör vi skillnad. WWF jobbar främst med stora marknadsledande företag som kan förändra hela branscher.
WWF och IKEA samarbetar inom områden som klimat och vatten samt kring råvaror som skog och bomull.
Partnerskapet mellan WWF och H&M-gruppen baseras på en gemensam vision om en hållbar framtid för människor och natur.
Under 2020 inledde WWF Sverige och AstraZeneca ett samarbete för att ta fram och implementera en ny vattenstrategi för bolagets verksamhet och värdekedja.
Världsnaturfonden WWF och Gina Tricot inledde i slutet av 2019 ett samarbete för att ta fram en vattenstrategi för Gina Tricots verksamhet – från leverantör till konsument.
Under 2021 inledde Världsnaturfonden WWF och GANT ett samarbete med fokus på hållbar vattenanvändning i och utanför GANTs värdekedja.
Baltic Stewardship Initiative samlar aktörer från hela livsmedelskedjan, från lantbrukare till dagligvaruhandeln, för att med gemensamma krafter minska näringsläckaget till våra vattendrag, sjöar och hav samt öka cirkulationen av växtnäring.
Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ med fokus på att öka omställningstakten till en hållbar produktion och konsumtion av livsmedel i Sverige.
Med hjälp av kommunikation och kampanjer ökar vi medvetenheten kring klimat, miljö och natur. Vi uppmuntrar anställda och kunder att anta nya vanor och att driva på för ett mer hållbart samhälle.
Under 2021 har WWF och Doconomy inlett ett samarbete för att vägleda människor till en mer hållbar konsumtion.
Tillsammans med Kunskapstavlan ger WWF Sverige ut kollektionen WORLD LIFE för att uppmärksamma och hedra några av jordens mest hotade djur.
Tillsammans har Happy Socks och WWF gett ut en färgglad strumpkollektion i ekologisk bomull för barn och vuxna. Specialkollektionen lyfter framgångar i WWFs naturvårdsarbete och positiva berättelser om när naturen återhämtat sig.
Eko MIG är framtaget tillsammans med WWF och Naturskyddsföreningen och för varje sålt spel skänker företaget CompeteNow sammantaget 16 kr till organisationerna.
EKO MIG är ett frågespel som innehåller aktuella frågor om klimatet och miljön uppblandade med allmänna kunskapsfrågor om djur, natur, friluftsliv, mat och hälsa. Spelet ökar på ett underhållande sätt kunskapen om vår planet och vardagsnära miljö.
Den ikoniska konstnären Lisa Larson samarbetar med WWF sedan lång tid tillbaka genom att uppmärksamma hotade djur i form av keramikfigurer.
Filantropiska samarbeten med företag bidrar till att samla in pengar till WWFs arbete för en levande planet. Det kan handla om att stödja WWFs generella naturvårdsarbete eller att öronmärka bidrag till specifika projekt inom områden som klimat eller bevarande av arter och ekosystem.
När WWF Sverige grundades för mer än fyrtio år sedan, var SEB en av grundfinansiärerna. Samarbetet har fortsatt i olika former och fokuserar främst på fondsparande där delar av avkastningen går till WWFs arbete.
Samarbetet mellan Skandia och Världsnaturfonden WWFs fokuserar på hållbart sparande och består av fonden ”Skandia Världsnaturfonden”
Tillsammans med sina kunder samlar Apotea in pengar till Världsnaturfonden WWFs Östersjöarbete.
Pandaförsäljningen engagerar tusentals ungdomar varje år som vill göra en insats för djur och natur.
Världsnaturfonden WWF är en av Postkodslotteriets 61 förmånstagare. Det innebär att WWF får ta del av överskottet från Postkodlotteriets verksamhet.
Världsnaturfonden WWF och Strömma, Skandinaviens största upplevelseföretag, samarbetar för att väcka liv i Östersjön.
Världsnaturfonden WWF och Returpack samarbetar för ökad återvinning. Returpack är ansvariga för det svenska pantsystemet och arbetar för att öka återvinningen av pant genom olika projekt.
2022 ingick WWF Sverige och företaget Finish ett treårigt projekt kring vatten för att tillsammans återskapa viktiga våtmarksområden på Gotland.
2024 ingick WWF Sverige och företaget Apotek Hjärtat ett treårigt samarbete där överskottet från Hjärtats försäljning av plastbärkassar går till WWFs arbete för klimatet och naturen.
Advokatfirman Vinge, en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer, bistår WWF med juridisk rådgivning.
Senast ändrad 25/11/24