Gå till huvudinnehållet
Grönsaker på ett bord

WWF och LIDL

Ett samarbete för mer hållbara val

Under 2024 inledde WWF och Lidl ett femårigt internationellt samarbete för att göra Lidls hela värdekedja mer hållbar – från leverantör till konsument. Partnerskapet styrs från WWF Schweiz och involverar ett trettiotal länder där Lidl är verksamt, bland annat i Sverige. Samarbetet fokuserar på en rad områden som biologisk mångfald, klimat och ansvarsfulla inköp för att se till att hushåll får tillgång till fler hållbara val.

Varför samarbetar vi?

Livsmedelssektorn är den sektor som globalt har störst negativ påverkan på den biologiska mångfalden och en av de största källorna till växthusgasutsläpp. Samtidigt är matproduktionen, världen över, helt beroende av fungerande ekosystem. För att minska branschens negativa påverkan – och hitta sätt att bidra positivt – har WWF och Lidl gått samman i ett internationellt partnerskap. Ambitionen är att ta fram lösningar som bidrar till att göra såväl Lidls värdekedja som hela livsmedelssektorn mer hållbar.

Mat

Vad innebär samarbetet?

Samarbetet fokuserar på vår tids stora globala miljöutmaningar; att skydda den biologiska mångfalden, bekämpa klimatförändringarna och bevara naturresurser, som t ex färskvatten. Detta gör vi inom respektive område av partnerskapet:

  • Biologisk mångfald: Partnerskapet identifierar och analyserar Lidls värdekedjas största påverkan och risker kopplade till naturen. I ett nästa steg ska WWF och Lidl vidareutveckla företagets befintliga strategi för biologisk mångfald.
  • Klimat: Lidl sätter vetenskapligt baserade klimatmål. Tillsammans med WWF ska Lidl även utveckla koncept för att bidra till olika klimat- och naturvårdsprojekt.
  • Vatten: Partnerskapet identifierar risker för vatten längs Lidls värdekedja. Tillsammans tar WWF och Lidl fram en åtgärdsplan för att hantera dessa risker.
  • Ansvarsfulla inköp: Arbetet på detta område ska öka spårbarheten och transparensen i värdekedjan och säkerställa ansvarsfulla inköp för råvaror som soja, palmolja, kaffe, kött och papper.
  • Hållbar och hälsosam kosthållning: Ett arbete för att öka andelen växtbaserade produkter i Lidls utbud.
  • Cirkulär ekonomi och minskat matsvinn: Partnerskapet arbetar för att minska matsvinnet i Lidls leverantörs- och butiksled. Det kan handla om att förbättra produktionsprocesser och optimera användningen av osåld mat, exempelvis genom att donera mat. Tillsammans ska parterna förbättra materialåtervinningen i Lidls värdekedja och ta fram en cirkulär strategi för Lidl till 2025.

Läs mer om det globala samarbetet 

Om Lidl

Lidl är en av Europas största livsmedelskedjor. Lidl startade på 1930-talet som en frukt- och gröntgrossist och de första butikerna öppnade under 1970-talet. Den internationella expansionen började på 1990-talet och idag finns närmare 12 000 butiker i 31 länder.Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003. I dag har Lidl över 200 butiker i Sverige och finns representerade från Trelleborg i söder till Boden i norr.

Läs mer

Samarbetsansvarig

Dela gärna:

Senast ändrad 30/09/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se