Gå till huvudinnehållet

Debattartiklar|10 jan, 2023

Matbutikernas kampanjer leder till ohållbar köttkonsumtion

livsmedelsbutik

Miljöorganisationer och livsmedelsbranschen måste jobba gemensamt för att vända klimat- och naturkrisen. Särskilt i tider när politiken inte prioriterar dessa frågor. Minskad konsumtion av kött är en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatutsläppen.

Publicerad i Dagligvarunytt 19/12-2022

Den höga köttkonsumtionen bidrar starkt till klimatförändringarna och förlust av biologisk mångfald. Men ändå uppmuntrar handeln konsumenterna att handla mer kött genom kampanjer och extrapriser som ”köp tre paket till priset av två”. Det visar en ny undersökning av tankesmedjan Questionmark i samarbete med WWF. Det framgår också att det är väldigt sällan miljömärkt kött som marknadsförs.

Vi behöver jobba tillsammans – miljöorganisationer och livsmedelsbranschen – för att vända klimat- och naturkrisen. Särskilt i tider när politiken inte prioriterar dessa frågor.  Minskad konsumtion av kött är en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatgasutsläppen och klara de globala hållbarhetsmålen. En ny undersökning i Storbritannien bekräftar att flerköpserbjudanden av typen ”tre till priset av två” lett till ökad konsumtion totalt av den marknadsförda maten. Det är en utveckling i helt fel riktning gällande köttet.

Undersökningen som nu genomförts i Sverige omfattar de fyra största dagligvarukedjornas online-butiker och annonsblad som fanns tillgängliga på nätet under sex veckor i augusti och september i år. Undersökningen visar att varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter. Två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden. Detta skapar problem, eftersom cirka 70 procent av den totala livsmedelskonsumtionen går via dagligvaruhandeln.

Genom kampanjerbjudanden bidrar svenska matbutiker till den höga miljöpåverkan som köttet har. Livsmedelskedjorna kan lätt ändra detta, genom att inte uppmuntra konsumenterna att köpa mer kött än planerat och att inte marknadsföra kött som får rött eller gult ljus i Köttguiden.

Vi är väl medvetna om att livsmedelspriserna generellt stigit mycket de senaste två åren och är en utmaning för många. I dessa tider är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man större möjlighet att köpa miljömärkt kött, när man väl äter kött. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbeteskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill Naturbeteskött, liksom mer KRAV-märkt kött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen.

Mindre men bättre kött är vägen framåt för hållbara matval, men andelen kött med grönt ljus i Köttguiden är låg i svenska mataffärer. I denna studie står kött med grönt ljus för lite mer än två procent av erbjudanden under perioden som undersöktes. Dessutom visar en annan studie från WWF att en majoritet av de svenska konsumenterna tycker att det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiker. Här kan handeln med små insatser göra en stor skillnad genom att exponera och kampanja växtbaserad mat och det miljömärkta köttet bättre!

Låt oss skapa en mer hållbar matkonsumtion. Är ni med?

Gustaf Lind
generalsekreterare WWF
Anna Richert
senior matexpert WWF

Dela gärna:

Annat aktuellt

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Nödläge i Amazonas - Ge en gåva

Din gåva går till projekt för att först och främst få stopp på bränderna, där WWF ger stöd och hjälp till brandbekämpning och utrustning.


Stöd det akuta arbetet

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 13/01/23

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se