– Varför ska vi vänta på att andra ska gå före, när vi kan ta tag i det själva? Det tar mycket mer energi att vänta än att göra något, säger Heidi Andersson, som är fast besluten att bli fossilfri till år 2025.
”Vi” är Heidi och maken Björn Ferry, skidskytt i världsklass. Själv är Heidi världsmästare i armbrytning. Inte bara en, utan elva gånger! Och nu vill hon och Björn bli världsmästare på ”planetsköteri” också. Med på resan är även sonen Dante, fem år.
Målet är att bli fossilfria till år 2025, i linje med COP21-beslutet, det vill säga: att inte orsaka några utsläpp från kol, olja eller gas. Familjen började sin resa i slutet av 2015, strax före klimattoppmötet.
– I början var det lätt att få ned våra utsläpp. Det är precis som med träning, först får du snabbt stora resultat, sedan går det trögare, säger Heidi Andersson.
Halverade utsläpp på ett år
På sin blogg fossilfri.com berättar Heidi om med- och motgångar på vägen mot fossilfritt.
När familjen började var växthusgasutsläppen 21,9 ton för hela familjen, där särskilt utsläppen från resor och transporter var höga; det motsvarade nästan hälften. 2016 var utsläppen nere på 10,4 ton – mer än en halvering! Och idag har utsläppen minskat med nästan 80 procent. De håller koll via klimatkontot.se där man kan kolla sitt klimatavtryck.
– Det är fascinerande att du som enskild individ, med relativt enkla medel, kan åstadkomma stora mäktiga resultat. Det är lätt att tänka att vad kan jag som vanlig dödlig här på planeten jorden göra. Men du kan göra skillnad; se bara på oss!
Målet är noll ton år 2025. I dag är det inte möjligt att komma ned i nollutsläpp på klimatkontot.se, bland annat eftersom de flesta transporter av varor och mat är fossilbaserade. Men förhoppningsvis ser det annorlunda ut i framtiden i och med politiska beslut och att företag tar mer ansvar.
Trögt få med sig andra
Både Heidi och Björn sysslar mycket med lobbying och att försöka påverka andra. Att få andra med på tåget har dock varit tuffare än de först trott. Trots att de är före detta elitidrottare som går in för uppgiften till 100 procent.
– Det vi kan påverka själva är lätt. En stor post var transporter och så är det för de flesta. Där har vi slutat flyga och åker istället buss, tåg och vår nyinköpta elbil. Det är när du måste få med dig andra som det blir svårare. Vi ville bygga om garaget, ha en laddstolpe och solceller på taket, men det var lite mer tungjobbat än jag trott i vår bostadsrättsförening, berättar Heidi Andersson.
Det gäller att vara om sig och kring sig för att få resan mot fossilfritt att fungera. När Heidi och hennes familj ska åka tåg behöver de ta sig till Vindeln (18 mil enkel väg), och där finns ingen laddstolpe för elbilar.
– Det går inga vettiga bussar så vi måste ta bilen till Vindeln eller åka buss till Umeå som ligger 23 mil bort. Jag ringde Vindelns kommun och nu låter de oss använda ett motorvärmaruttag på Vindelbostäders parkering. Där kan vi ladda bilen. Det är långsamladdning, men det fungerar. Jag har ringt Skellefteå Kraft också för att lobba för att de sätter upp en laddstolpe, och jag vet att fler har legat på, så nu får vi se!
Kompost och odling med Dante
Med sonen Dante har Heidi ett särskilt projekt.
– Vi tar hand om förskolans organiska avfall och komposterar med hjälp av Bokashi, så att det inte måste köras till Umeå. Men framför allt gör vi det för att förskolebarnen ska få chansen att lära sig om kretslopp, cirklar och cykler, hur jord och mat blir till, förklarar Heidi.
Familjens elbil och lastcykel väcker stor uppmärksamhet bland Dantes kompisar.
– När jag kommer med lastcykeln till förskolan är det kö. Alla vill åka med, de tycker att det är hur häftigt som helst! Och elbilen är som att åka rymdskepp, det finns inget coolare! Men det är inte bara barnen, Björn säger att elbilen är det som väckt mest uppmärksamhet näst efter OS-guldet, berättar Heidi.
Både skeptiska och positiva reaktioner
En del är skeptiska till familjens utmaning. Bland annat blir det en del frågor om lithiumbatteriet till elbilen, hur miljövänligt det egentligen är.
– Men det är bara bra för då tvingas jag läsa på, säger Heidi och tillägger:
– De flesta är ändå positiva. Och man ska tänka på att Storuman är en av Sveriges mest fordonstäta kommuner, och att det är glesbygd. Kan vi lyckas bli fossilfria här, då kan man lyckas var som helst i Sverige!
Men, påpekar hon, hennes familj är inte fossilfri än. Nästan åtta år till har de på sig. Och om alla ska lyckas måste utsläppen minskas också från sådant som finansieras med skattemedel. Det är cirka 2 ton per år. Dessutom måste det bli lättare att göra rätt.
Flyg bör beskattas hårt
– Att förstöra förutsättningarna för liv på planeten ska kosta, att göra rätt ska vara lätt! När det är både krångligare och dyrare att välja buss och tåg före flyget är någonting skevt. Fossilt flygplansbränsle behöver beskattas hårt och brutalt om människor ska välja andra transportsätt och semesterorter på närmre håll än på andra sidan jorden, säger hon och fortsätter:
– Det är ett föråldrat synsätt att ekonomisk tillväxt är skild från naturen och att miljö och hållbarhetsfrågor står i vägen för den mänskliga utvecklingen. Det är faktiskt tvärtom! Välfärd kräver att vi återanknyter våra samhällen till naturen. De system som upprätthåller liv på jorden – från ett stabilt klimat till en rik biologisk mångfald – är förutsättningar för moderna ekonomier. Och ekonomi betyder faktiskt ingenting annat än ”läran om hushållande med resurser”.
Text: Elin Dunås
Artikeln är från 2017 men uppdaterades i februari 2018.