Gå till huvudinnehållet
MBM_WWF-IGELKOTT_HERO_DESKTOP_3200X1600_3

TILLSAMMANS FÖR SVERIGES IGELKOTTAR

Igelkottarna minskar i hela Europa – och i Sverige. Deras livsmiljöer i naturen försvinner, och i våra alltför välstädade och kortklippta villaträdgårdar trivs de inte heller. Genom att räkna dem tar vi reda på mer. Under Igelkottsveckan ber vi dig rapportera in de levande och döda igelkottar du ser – men även om du inte ser några igelkottar alls.

ÄR DU MED?

Skriv in Igelkottsveckan, 12-18 augusti 2024 i kalendern – och delta i Sveriges igelkottsräkning! Vill du ha en påminnelse? Anmäl dig så hör vi av oss inför räkningen med en länk till rapporteringen, och håller dig dessutom uppdaterad om hur du kan hjälpa igelkottarna under resten av året.

Anmäl dig här

European hedgehog (Erinaceus europaeus), curious juvenile.

HJÄLP OSS ATT RÄKNA DEM

Igelkotten har troligen funnits i mer än 30 miljoner år – men nu minskar den i Sverige. Vi behöver studera den mer, för att hitta orsakerna till minskningen och för att organisera rätt insatser. Därför måste vi räkna igelkottarna innan vi kan hjälpa dem.

MBM_IGELKOTTSVECKAN_VISNINGSBILD_1X1_4

GRATIS GUIDE: SÅ VÄLKOMNAR DU IGELKOTTEN TILL DIN TRÄDGÅRD

I takt med att igelkottarnas livsmiljöer i naturen försvinner, så söker de sig till de områden där vi människor bor. Vi kan välkomna igelkottarna till våra trädgårdar och ge dem lite av vårt utrymme.

När du anmäler dig till Igelkottsveckan får du vår guide där vi samlat de bästa tipsen på hur du gör trädgården igelkottsvänlig.

BLI IGELKOTTSVÄKTARE

Som ambassadör för Sveriges igelkottar hjälper du oss att sprida budskapet om att igelkottarna behöver hjälp. Det kan du göra på många olika sätt:

European Hedgehog (Erinaceus europaeus) eating cat food.

LÄS MER FAKTA OM IGELKOTTAR

Vad äter en igelkott? Hur gammal blir en igelkott? Hur många taggar har de? Och när går de i ide? Här har vi samlat allt vi vet om de fascinerande igelkottarna.

Läs mer här

MBM_IGELKOTTSVECKAN_VISNINGSBILD_2000x1334_MÅLARBILDER_1

LADDA NER PYSSEL FÖR FÄRGLÄGGNING

Barn och kreativa själar kan ha roligt genom att färglägga teckningsark med igelkottar.

Ladda ner här

MBM_IGELKOTTSVECKAN_VISNINGSBILD_1000x667_LÖPSEDEL_2

HJÄLP OSS ATT SPRIDA BUDSKAPET

Skriv ut vår affisch och häng upp den i din lokala matbutik, på jobbet eller i skolan. Så att fler hjälper till att räkna och rapportera in ingelkottar under Igelkottsveckan.

Ladda ner här

Igelkott, årsunge. Ola Jennersten WWF

HJÄLP EN IGELKOTT I NÖD

Om du hittat en igelkott som ser ut att behöva hjälp, så kontakta en viltrehabiliterare, som är godkänd av länsstyrelsen. Kontaktuppgifter finns hos Riksförbundet för Katastrofhjälp – Fåglar och Vilt. Du kan också prova att kontakta din lokala veterinär, en del tar också hand om vilda djur.

Hitta viltrehabiliterare här

MBM_IGELKOTTSVECKAN_QUIZ_VISNINGSBILD_2000X1334_1

GÖR VÅRT QUIZ

Vem vet mest om igelkottar? Skriv ut vårt quiz och testa dig själv, familjen eller vännerna.

Gör quiz här

Dela gärna:

Senast ändrad 07/05/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.