demonstartion

Kreativitet på hållbar väg

Hållbar utveckling är en av de största utmaningarna mänskligheten någonsin har mött. Om vi vill uppnå hållbar utveckling måste alla delta. Detta kommer att kräva mycket av lärande. Vi behöver kunskap, värderingar och färdigheter att delta och bidra till att nå en mer hållbar framtid. Vi behöver ta hela människans rika resurser i anspråk i form av kreativt och innovativt tänkande kombinerat med kulturella uttrycksformer där känslouttryck, empati, nya perspektiv och närvaro tar plats.

shutterstock_151700231

Handledning

Kreativitet på hållbar väg är en handledning för pedagoger hur man kan arbeta kreativt och skapande med hållbar utveckling.

Ladda ner handledning & resurser

Kreativ (16)

Konkreta exempel

Här kan du hitta en mängd olika exempel på skapande projekt och aktiviteter; animerad film, lera, dans, poesi, digitalt bildskapande, gipsfigurer med mera.

tips & exempel

dans 4

Dans och filmprojekt

Sticklinge skola, Lidingö, har i samarbete med WWF genomfört ett ämnesövergripande tema om hållbar utveckling.

Projektfilmer

ind 3

Fyra kulturprojekt i Syd

Fyra ungdomsgrupper i fyra länder fick i uppdrag att gestalta lokala utmaningar beträffande miljön.

Projektfilmer

Screenshot 2019-06-17 at 15.14.10

Kreativa gymnasiet

Kreativa gymnasiet i Växjö har haft ett tema om kreativitet och hållbar utveckling. Det blev bilder, spel, dikter, filmer med mera.

projektarbete

Kontakt för lärare

Om du har några frågor som rör utbildning är du välkommen att kontakta:

Senast ändrad 16/09/20