Gå till huvudinnehållet
Östersjön-Lasse-Burell-

WWF och returpack

Ett samarbete för ökad återvinning

Världsnaturfonden WWF och Returpack samarbetar för ökad återvinning. Returpack är ansvariga för det svenska pantsystemet och arbetar för att öka återvinningen av pant genom olika projekt. Ett av deras projekt innebär att Returpacks samarbetspartners kan skänka sin pant till WWF.

Vad innebär samarbetet?

Under varumärket Pantamera samarbetar Returpack med många campingar och skidanläggningar runt om i Sverige. Flera av dem skänker sin pant till välgörande ändamål – däribland WWF. Stödet från svenska campingar och skidanläggningar går till WWFs arbete med att bevara Sveriges biologiska mångfald och skydda våra hotade arter. Samarbetet har pågått sedan 2011.

Varför samarbetar vi?

Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön, både när det gäller nedskräpning, energibesparing och koldioxidutsläpp. Ju mer vi pantar desto mer nytta gör vi för både natur och klimat. Den summa som varje år skänks till WWF är ett viktigt stöd i arbetet med svensk naturvård.

A courting wood grouse (Tetrao urogallus) in Björn archipelago,

”Vårt samarbete är ett gott exempel på att panten är en möjliggörare. Ett stort antal semesterfirare har under åren valt att skänka sina pantpengar till WWF genom vårt samarbete med olika camping- och skidanläggningar. Enkla handlingar som gör gott för både människor och miljö.”

Carita Classon, produktchef för Pantamera vid Returpack.

Resultat

• Sedan samarbetet startade 2011 har det genererat närmare 1,7 miljoner kronor till WWF, ett viktigt bidrag i arbetet med att bevara Sveriges biologiska mångfald och skydda hotade arter.
  • Under våren 2021 bidrog Skistar via Pantamera generöst med drygt 420 000 SEK till WWFs arbete med fjällräv.

Om Returpack

Returpack är ett privatägt företag som har som mål att öka återvinningen av metallburkar och PET-flaskor i Sverige. Uppdraget kommer från ägarna (Sveriges Bryggerier, Livsmedelshandlarna och Svensk Dagligvaruhandel), samt den svenska regeringen. Returpack tar emot mer än 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av PET och metallburk.

Varumärket Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Pantamera används av Returpack för att kommunicera med konsumenter både i reklamkampanjer och i övriga aktiviteter som Returpack driver för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor i det svenska pantsystemet.

Samarbetsansvarig

Dela gärna:

Senast ändrad 23/05/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.